Co to jest franczyza i w jaki sposób działa | Przykłady

Chcesz rozpocząć biznes korzystając z pomysłu franczyzowego? Dowiedz się co to jest franczyza i jak działa taki biznes. W artykule opisuję cały proces jak znaleźć dobrą ofertę franczyzową. Podaje przykłady franczyz działających na terenie Polski oraz opisuję zalety i wady jakie niesie ze sobą franczyza.

Biznes franczyzowy stanowi swego rodzaju trampolinę zarówno dla franczyzodawcy jak również dla franczyzobiorcy. Zanim jednak rozpoczniesz swoją przygodę z biznesem franczyzowym warto, abyś dowiedział się więcej na temat tego typu działalności.

Co to jest franczyza

Polega to na tym, że firma posiadająca ciekawy produkt, często ugruntowaną pozycję na rynku oraz sprawdzony model biznesowy, chce rozwijać swoją działalność gospodarczą na większą skalę. Taka firma jest nazywana franczyzodawcą. Z drugiej strony tego biznesu znajduję się franczyzobiorca, czyli na przykład Ty.

Celem franczyzobiorcy jest otwarcie własnego biznesu pod znaną marką. Taka forma współpracy może pomóc na rozwinięcie biznesu dla obydwu stron. Zarówno franczyzodawca ma możliwość zwiększenia zasięgu działalności jak również i Ty, czyli franczyzobiorca, posiadasz możliwość prowadzenia własnej działalności gospodarczej zmniejszając ryzyko bankructwa.

Otwierając własną firmę pod inną marką, będziesz musiał zmierzyć się z wieloma zarówno zaletami jak również wadami. Ten temat opisuję w dalszej części tego artykułu.

Jak działa biznes franczyzowy

Rozpoczynając przygodę prowadzenia firmy pod innym logo, pierwszą czynnością będzie znalezienie odpowiedniej dla Ciebie okazji. Takie oferty możesz łatwo znaleźć w sieci. Istnieje wiele różnych typów franczyzy. Wiele również zależy od tego czego szukasz lub jaki masz budżet.

W zależności od typu, początkowa inwestycja może wynosić już od kilku tysięcy złotych i sięgać nawet milionów. Każdy typ franczyzy charakteryzuje się również innym poziomem ryzyka oraz możliwością zarobku. Także swoboda wprowadzania zmian w prowadzonym przez Ciebie biznesie, w każdej sytuacji będzie wyglądać zupełnie inaczej.

Dlatego bardzo ważne jest przed podpisaniem umowy z franczyzodawcą, byś upewnił się co do wszystkich możliwych szczegółów jakie będą zawarte w umowie oraz jakie mogą wystąpić podczas prowadzenia biznesu. Dowiedz się, które firmy oferują szkolenia i w jakim zakresie, jakie jest ich wsparcie marketingowe w trakcie prowadzenia firmy i tak dalej.

Każdy franczyzodawca ma własną listę zasad. Wszystkie rzeczy, które wymieniłem będą miały wpływ na Twój wybór odpowiedniej firmy do współpracy. Podczas wyboru odpowiedniej dla Ciebie marki koniecznie upewnij się, że rozumiesz jej model biznesowy oraz sposób w jaki działa.

Każdy franczyzodawca ma własną listę zasad

Podpisanie umowy wiąże się z uzyskaniem licencji na prowadzenie działalności pod daną marka, na określony w umowie czas. Natomiast zanim do tego dojdzie, upewnij się jakie koszty będziesz musiał przy tym ponieść.

W zależności od modelu franczyzy może to być stała kwota za określony okres lub na przykład prowizja kilku procent od sprzedaży, co jest częściej spotykanym rozwiązaniem. Prowadzenie firmy pod znaną marką to nie tylko opłaty związane z franczyzą.

Jak rozpocząć biznes franczyzowyFoto:pxhere.com

Do kosztów prowadzenia działalności od samego początku należeć do Ciebie będą składki na ZUS, podatki, czynsz wynajmu lokalu, wszelkie rachunki, pracownicy, wyposażenie, zapasy itd. Te koszty powinny być uwzględnione w biznesplanie, który powinieneś wcześniej sporządzić.

Przykłady franczyz działających w Polsce


Agencja nieruchomości

Metrohouse to działająca na naszym rynku od ponad 11 lat agencja nieruchomości. Posiada ona ponad 70 oddziałów w całej Polsce i prężnie się rozwija. Agencja oferuje dużą rozpoznawalność marki cieszącej się zaufaniem oraz gruntowne przeszkolenie na początku działalności.

Sklep spożywczy

Bardzo znaną franczyzą w tej branży jest sklep spożywczy Żabka. Rocznie przybywa w Polsce średnio nawet kilkaset nowych punktów. Żabka stawia na małe sklepy, z najpotrzebniejszymi produktami.

Ten model biznesowy jak się okazuje, doskonale sprawdza się w miejscach o dużych skupiskach mieszkań, gdzie nie ma możliwości otwarcia sklepu wielkopowierzchniowego.

Żeby otworzyć Żabkę potrzebujesz tylko 5 000 zł. Żabka oferuje w pełni wyposażony i zatowarowany sklep, wsparcie marketingowe w ogólnopolskich kampaniach, indywidualne szkolenia teoretyczne i praktyczne oraz partnerskie wsparcie.

Bielizna

Kolejną dynamicznie rozwijającą się firmą dającą możliwość współpracy jest Esotio. To firma sprzedająca bieliznę, której twarzą jest sama Joanna Krupa. Marka posiada już ponad 260 oddziałów w całej Polsce. W tym modelu możesz zarobić na prowizji od sprzedaży w Twoim sklepie.

Oferuje również pełne zatowarowanie sklepu, a także sprzęt elektroniczny potrzebny do sprzedaży, taki jak terminale czy drukarki.

Sprzedaż kosmetyków

Jeśli interesujesz się branżą beauty, możesz otworzyć własne stoisko z dużą gamą kosmetyków pod znaną marką. Taką możliwość oferuje firma Golden Rose. W korzyściach jakie oferuje ten franczyzodawca wymienia on między innym profesjonalne szkolenia dla pracowników, kompleksowe wsparcie na każdym etapie oraz możliwość otwarcia punktu przy inwestycji 50 000 zł.

Franczyzowa gastronomia

Doskonałym przykładem prężnie rozwijającej się franczyzy w branży gastronomi jest sieć restauracji Da Grasso. Wysokość inwestycji na początku wynosi ok 150 000 zł.

Sieć posiada ponad 130 lokali w całej Polsce. Ta oferta franczyzowa oferuje między innymi sprawdzony model biznesowy, stałą opłatę franczyzową, bezpłatne szkolenia dla pracowników i franczyzobiorcy, wsparcie w trakcie uruchamiania lokalu oraz podczas okresu trwania współpracy, jak również ogólnopolskie wsparcie marketingowe.

Jak znaleźć dobrą franczyzę

Teraz już wiesz na jakiej zasadzie działa biznes franczyzowy. Poznałeś również kilka przykładów z naszego domowego podwórka, a więc czas poznać sekrety tego jak właściwie wybrać najlepszą franczyzę dla ciebie. Wybór tego odpowiedniego rodzaju franczyzy oraz konkretnej firmy, z którą będziesz współpracował jest kluczowy, abyś osiągnął sukces.

Dlatego tą pracę domową powinieneś dorobić solidnie. Szczególnie w przypadku, jeśli ta współpracę podpisujesz na wiele lat. Na początku warto ustalić dokładne kryteria jakie są dla Ciebie najważniejsze. Czy to test niezależność, zysk, różnorodność, elastyczność, wyzwanie, a może wolność.

Następnym krokiem jaki powinieneś podjąć to określenie maksymalnej kwoty jaką jesteś w stanie zainwestować. Tu musisz pamiętać, aby nie nadwyrężać swojego budżetu. Jak w każdym innym biznesie zawsze mogą się pojawić niespodziewane wydatki. Dodatkowo pamiętaj, że każda działalność potrzebuje czasu na to, aby zacząć działać na pełnych obrotach.

W przypadku franczyzy ten czas z reguły jest krótszy ze względu na rozpoznawalność marki i wsparcie merytoryczne. Pomimo tego zalecam pozostawienie poduszki finansowej na czarną godzinę. Wysokość jej powinna wystarczyć Tobie na co najmniej kilka miesięcy funkcjonowania biznesu bez przychodów.

Jak w każdym innym biznesie zawsze mogą się pojawić niespodziewane wydatki

Dobrze się zastanów czy dany biznes jest dokładnie tym co chcesz robić. W końcu Twoja przygoda z nim będzie trwać co najmniej kilka lat. Natomiast jeśli dana branża lub konkretna tematyka jest dokładnie tym co chciałbyś robić w życiu, masz tym większe szanse na powodzenie.

Stwórz listę potrzebną do rozpoczęcia franczyzy określając:

  • wielkość biznesu,
  • jego lokalizacja,
  • interesujące cię firmy,
  • rodzaj działalności jaki preferujesz,
  • kapitał jaki posiadasz,
  • czas w jakim jesteś stanie pracować,
  • określ ryzyko,
  • wsparcie i jego rodzaj jaki potrzebujesz.

Jak stworzyć listę franczyzodawców

Mając już określoną tą część przygotowań przejdźmy do kolejnego etapu. Na podstawie wyżej wymienionych kryteriów stwórz listę interesujących cię franczyzodawców wraz z ich cechami charakterystycznymi.

Może to być w formie tabelki w programie Excel, gdzie po lewej stronie pionowo będą wymienione firmy, a na górze poziomo, ich cechy charakterystyczne.

Taka tabelka będzie bardzo wartościowym i czytelnym źródłem informacji do podjęcia właściwej decyzji. Jednym z bardziej znanych miejsc, w którym możesz znaleźć katalog franczyz dostępnych w Polsce jest portal franchising.pl. Zrób zestawienie najbardziej interesujących Cię pomysłów i wybierz tylko te, w które potencjalnie możesz zainwestować.

Jak dokonać analizy franczyzodawców

Mając już wybraną listę firm przeszukaj Internet w pod kątem opinii innych użytkowników. Możesz również zajść w miarę możliwości do oddziałów franczyzowych w innych miejscach i zapytać osoby prowadzące o opinię.

Ważne żebyś uzyskał opinie na temat współpracy z każdym z oferowanych przez franczyzodawcę pomysłów na biznes. Kolejną możliwością na sprawdzenie franczyzobiorcy mogą być targi. Pamiętaj natomiast, że wiele osób, z którymi będziesz rozmawiał mogą Cię namawiać na rozpoczęcie właśnie z nimi biznesu.

Zachowaj ostrożność bez względu jak atrakcyjnie dana okazja brzmi. Patrz przede wszystkim na sytuację obiektywnie. W przypadku korzystania z usług konsultanta, szczególnie jeśli jest to usługa darmowa musisz pamiętać, że taka osoba może chcieć Cię namówić na konkretną firmę, ponieważ otrzyma za to prowizję.

Patrz przede wszystkim na sytuację obiektywnie

Po przeprowadzonej tak analizie część firm oferujących franczyzę nie spełni Twoich kryteriów i możesz śmiało wykreślić je z listy. Mając pozostałe kilka biznesów możesz przeprowadzić jeszcze raz taką analizę, bardziej precyzując swoje poprzednio ustalone kryteria. W ten sposób będziesz w stanie wybrać ten biznes, który Ci najbardziej odpowiada.

Jakie są wady i zalety franczyzy

Do zalet franczyzy możemy z pewnością zaliczyć sprawdzony pomysł na biznes, a więc nie ponosimy tak dużego ryzyka rozpoczynając tego typu biznes. Zwiększa to znacznie szanse na odniesienie sukcesu. Kolejną zaletą jest posiadanie wsparcia, często na każdym etapie działalności.

W przypadku własnego biznesu jako początkującego przedsiębiorcy, brak wsparcia doświadczonej osoby często decyduje o bankructwie. Dodatkowo w wielu przypadkach franczyzodawcy zaopatrują sklep w odpowiedni asortyment. Obniża to znacznie wysokość wymaganej inwestycji na początku.

Również gwarantuje Tobie dostęp do technologii, która nie była by możliwa do pozyskania przy małej skali. Dodatkowo otrzymujesz dostęp i możliwość korzystania z doświadczenia w danej branży i know-how.

Do wad należy zaliczyć brak pełnej niezależności. Uczestnicząc we franczyzie musisz postępować zgodnie z warunkami i regułami jakie wytycza franczyzodawca. Kolejną wadą są stałe opłaty lub prowizję, które musisz regularnie płacić. Dodatkowo nie masz do końca kontroli nad biznesem. W momencie, kiedy upada franczyzodawca również Twoja działalność ulega zamknięciu.

Podsumowanie

Jak widzisz są plusy i minusy prowadzenia własnej działalności gospodarczej pod skrzydłami znanej marki. Niezależnie od tego, w każdym przypadku prowadzenia biznesu, czy jest on Twoim własnym pomysłem czy też franczyzą, zawsze wymagane jest od właściciela pełne zaangażowanie i poświęcenie. Są to nieodłączne cechy prowadzenia biznesu. Natomiast faktem jest, że wraz z tymi cechami masz możliwość spełniać swoje marzenia.



Zapisz się na Newsletter!

AutorUważasz artykuł za pomocny i wartościowy, dowiedziałeś się interesujących Cie oraz przydatnych informacji? Pomóż innym dotrzeć do wartościowej wiedzy, zostaw pod nim komentarz i podziel się nim ze swoimi przyjaciółmi i znajomymi. Dziękuję!

Oceń artykuł:

4.7/5 (53 głosów)




KrystianCześć! Jestem Krystian. Witaj na moim blogu! Od kilkunastu lat prowadzę własne firmy z dużym sukcesem. Postanowiłem więc podzielić się zdobytą praktyczną więdzą i pomóc rozkręcać biznes młodym i potrzebującym osobom prowadzącym własną działalność.
Więcej »

l