Kiedy powinieneś napisać biznes plan | Przykłady

Nie jest niczym nowym, że zarówno świeżo upieczeni przedsiębiorcy jak również Ci już ze stażem nie zawsze wiedzą, jak wykorzystać biznesplan. Często jest tak, że większość właścicieli firm nawet jeśli ich biznes się ma w miarę dobrze, nie chcą znaleźć czasu na stworzenie i analizę biznesplanu przez co bardzo dużo tracą, pomijając poszczególne etapy sztuki biznesu.

W poniższym wpisie chcę wyjaśnić dlaczego tak ważny jest biznesplan, do czego możesz go użyć i dlaczego powinieneś posiadać zawsze aktualny.

Podstawowym celem biznesplanu jest ocena Twojego przedsięwzięcia jakie masz zamiar rozpocząć lub istniejącego już przedsiębiorstwa, którym zarządzasz.

Do czego potrzebujesz biznesplanu

Biznesplan pomoże Ci w zaprojektowaniu, ocenie, wdrożeniu oraz kontroli realizowanej koncepcji oraz podejmowaniu ważnych decyzji z uwzględnieniem wszelkich aspektów, które ustrzegą Cię przed błędami. Oczywiście odbiorcami takiego biznesplanu mogą być osoby, instytucje zewnętrzne lub odbiorcy wewnętrzni, czyli pracownicy firmy.

Odbiorcą wewnętrznym jest również kadra kierownicza, dla której napisany biznesplan wytycza kierunek w jakim przedsiębiorstwo ma zmierzać w perspektywie długofalowej.

Należy tu też wspomnieć, że pomaga on kierownictwu w kontrolowaniu przedsięwzięcia a także stanowi podstawę podejmowania decyzji. Ocenia również przebieg i skutki podejmowanych działań.

Odbiorcami zewnętrznymi biznesplanu są z reguły banki lub potencjalni inwestorzy. Jak widzisz w tym przypadku Twój napisany biznesplan będzie przygotowany z większą uwagą na inne jego cechy. Tu powinieneś przedstawić we właściwy sposób relacje jakie zachodzą pomiędzy ryzykiem a korzyściami jakie może podmiot bądź osoba zewnętrzna osiągnąć.

Odbiorcami zewnętrznymi biznesplanu są z reguły banki lub potencjalni inwestorzy

Kolejną ważną częścią jest wykazanie silnych stron Twojego przedsiębiorstwa, a także szans jakie płyną z otoczenia i w jaki sposób masz zamiar te szanse wykorzystać.

Również konieczne jest, abyś rzetelne wykazał słabe strony firmy i adekwatne środki jakie zamierzasz poczynić, aby zaradzić tym słabym stronom. Teraz z pewnością zapytasz to w takim razie w jakich okolicznościach powinieneś opracować biznesplan.

Kiedy należy napisać i kiedy jest konieczny biznesplan

A więc tak:

  • W momencie, gdy masz zamiar uruchomić nową działalność,
  • Podczas zarządzania inwestycjami, a więc by sprawdzić czy Twoje środki są wystarczające na realizację inwestycji,
  • Podczas zarządzania strategicznego, czyli gdy zmieniasz cele Twojej działalności,
  • W momencie, gdy masz zamiar przeprowadzić fuzję, wtedy biznesplan pokazuje sytuację obydwóch przedsiębiorstw,
  • Gdy zamierzasz pozyskać finansowanie ze źródeł zewnętrznych, by uwiarygodnić sytuację przede wszystkim finansową Twojej firmy,
  • Podczas przygotowania do planów naprawczych firmy, będzie stanowił plan konkretnych działań jakie należy poczynić,
  • Gdy realizujesz projekty marketingowe, biznesplan jest podstawą do budowy strategii marketingowej,
  • Gdy wyceniasz przedsiębiorstwo, służy jako podstawa do wyceny,
  • Gdy masz zamiar zlikwidować przedsiębiorstwo.

Są to najważniejsze sytuacje w których biznesplan jest wymagany, a więc można śmiało powiedzieć, że jest on potrzebny praktycznie w każdym momencie istnienia Twojej firmy.

Prawdopodobnie spora część z Was nie zawsze miała tego pełną świadomość natomiast muszę zaznaczyć, że brak biznesplanu jest pierwszym i zarówno milowym krokiem do bankructwa.

Kto powinien stworzyć biznesplan

Co do tego kto powinien być zobowiązany do stworzenia biznesplanu jest pewna swoboda natomiast musisz pamiętać by była to osoba lub jednostka, która zna bardzo dobrze sytuację Twojego przedsiębiorstwa. Możesz to być Ty jako właściciel lub dyrektor w małej firmie, jak również kierownicy poszczególnych działów, może również to być firma zewnętrzna lub dyrektor finansowy czy dział księgowy.

Kiedy należy napisać biznesplan - przykłady Foto:pxhere.com

Wszystko zależy do jakiego celu jest tworzony i komu ma służyć napisany biznesplan. W przypadku średnich lub dużych przedsiębiorstw w praktyce zaleca się współprace działów w firmie tak, aby każda jego część była odpowiedzialna za dany dział.

W ten sposób profesjonalnie i dokładnie określisz cele, stworzysz potrzebne analizy oraz wskażesz kierunki rozwoju przedsiębiorstwa.

W początkowej części określ zakres Twojego biznesplanu, a więc czy mają to być tylko wybrane elementy czy plan całościowy. Oczywiście tu podejmij decyzję na podstawie jego przeznaczenia. Kolejna część to cele główne i poboczne jakie zamierzasz zrealizować.

Wszystko zależy do jakiego celu jest tworzony i komu ma służyć napisany biznesplan

Następnie określi przedział czasowy analizy, a także postaraj się przewidzieć wydatki w badanym czasie. Kluczowym czynnikiem podczas pisania biznesplanu jest wybór metody jaką będziesz się posługiwać podczas tworzenia dokumentu.

Tym bardziej istotne jest, ponieważ każdy odbiorca będzie zainteresowany szczegółowością innej jego części.

Warto również, abyś pamiętał o uwzględnieniu czynników mających wpływ na realizację biznesplanu zarówno tych wewnętrznych jak i zewnętrznych.

Podsumowanie

Oczywiście biznesplan powinieneś wykonać z uwzględnieniem wszystkich aktualnych danych oraz prognoz Twojego przedsiębiorstwa w perspektywie 3-5 lat w zależności od branży. Same cele natomiast muszą być realne, jak również powinny być spójne i użyteczne, aby można było sprawnie go realizować.



Zapisz się na Newsletter!

AutorUważasz artykuł za pomocny i wartościowy, dowiedziałeś się interesujących Cie oraz przydatnych informacji? Pomóż innym dotrzeć do wartościowej wiedzy, zostaw pod nim komentarz i podziel się nim ze swoimi przyjaciółmi i znajomymi. Dziękuję!

Oceń artykuł:

4.7/5 (124 głosów)




KrystianCześć! Jestem Krystian. Witaj na moim blogu! Od kilkunastu lat prowadzę własne firmy z dużym sukcesem. Postanowiłem więc podzielić się zdobytą praktyczną więdzą i pomóc rozkręcać biznes młodym i potrzebującym osobom prowadzącym własną działalność.
Więcej »

l