Pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych | 12 czynników

Nie jest tajemnicą, że pozycjonowanie stron internetowych w Google odgrywa coraz ważniejszą rolę w sukcesie firmy. W artykule dowiesz się jakie kluczowe czynniki muszą być spełnione podczas pozycjonowania stron. Jakich pułapek unikać, aby nie otrzymać kary od Google i nie zniknąć z pola wyników. Wyszukiwarki zmieniają swoje algorytmy i udoskonalają je cały czas próbując sprostać wymaganiom użytkowników.

Dlatego prowadząc własny biznes dobrze, abyś był na bieżąco z informacją jak profesjonalnie zadbać o pozycjonowanie własnej strony internetowej i być widocznym w TOP 10.

Jak pozycjonować strony internetowe w Google

A więc zatem przejdźmy do wyszczególnienia czynników, które mają największy wpływ na pozycję w wyszukiwarkach.

Czynniki związane z pozycjonowaną stronę www

Wiek domeny

Długość rejestracji domeny, czyli jej wiek ma wpływ na pozycjonowanie i optymalizację witryny internetowej. Szczególną granicą jest pierwszy rok, ponieważ większość domen z nielegalnymi treściami rzadko są używane ponad rok czasu.

Słowa kluczowe w nazwie

Na pozycję w wynikach wyszukiwania może wpłynąć taki elementy jak pojawienie się słowa kluczowego w samej nazwie pozycjonowanej domeny.

Co prawda nie daje to aż takiego efektu jak kiedyś, natomiast taka domena ma przewagę w pozycjonowaniu w porównaniu z domenami nie posiadającymi tych słów.

Jeśli Twój biznes jest związany z daną tematyką, branżą lub często występującym słowem kluczowym warto pomyśleć nad wyborem domeny z tym właśnie słowem. Również używanie słów kluczowych w subdomenie poprawia jej widoczność w wynikach Google.

Sprawdź historię

Przy wyborze domeny pod kątem pozycjonowania warto również, abyś zwrócił uwagę na jej wcześniejszą historię. Może tak się zdarzyć, że domena już była kiedyś zarejestrowana i używana w sposób nieetyczny a później porzucona.

Często na takich domenach ciążą również kary nałożone przez Google np. za niezgodne z zasadami pozycjonowania i optymalizacji stron przez co taką domenę będzie bardzo ciężko pozycjonować.

Struktura pozycjonowanej strony internetowej


Bezbłędny kod

Kod pozycjonowanej strony internetowej powinien posiadać jak najmniej błędów. Strony o dużej ilości błędów HTML są postrzegane jako strony o słabej jakości i może to wpływać na pozycje w wyszukiwarkach.

Zarówno adres URL strony jak i ścieżka dostępu powinna być w miarę możliwości krótka. Pamiętaj również, aby też zawierała słowa kluczowe co pozwoli na lepsze indeksowanie przez roboty Google i wyższą pozycję w wyszukiwarce.

Elementy związane z pozycjonowaną witryną internetową


Mapa strony

Pierwszym elementem jaki musisz uwzględnić podczas pozycjonowania i optymalizacji własnej witryny internetowej jest mapa strony. Pomaga ona wyszukiwarkom indeksować łatwiej i dokładniej co ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie witryny.

Certyfikat SSL

Kolejny taki element to certyfikat SSL. Daje on sygnał i informację o większym zaufaniu wobec Twojej witryny posiada ona takie zabezpieczenie. Certyfikat SSL widoczny jest w pasku adresu w postaci literki „s” w https://.

Pozycjonowanie witryn internetowych w Google

Regulamin i polityka prywatności

Twoja witryna powinna również posiadać regulamin oraz politykę prywatności. Stanowi to swego rodzaju potwierdzenie rzetelności jaką oferuje dana witryna internetowa.

Intuicyjna nawigacja

Nawigacja na Twoim portalu powinna być widoczna i przejrzysta. Pozwala to użytkownikom na łatwe poruszanie się pomiędzy podstronami. Witryna trudna w obsłudze może zaszkodzić w procesie SEO i zniechęcić Twoich odwiedzających do powrotu.

Produkty Google

Warto również zainstalować Google Analytics oraz Google Search Console. Wielu specjalistów SEO twierdzi, że korzystanie z produktów tej firmy może pozytywnie wpływać na proces pozycjonowania i optymalizacji. Osobiście sądzę, że ma to znaczenie, choć co prawda nie duże. Natomiast są to podstawowe narzędzia, które są niezbędne podczas pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych.

W przypadku, gdy prowadzisz biznes lokalny np. piekarnię czy kwiaciarnię, dodaj swoją firmę do katalogu firm lokalnych w Google. Pomoże to nie tylko ze względu na fakt istnienia w ich produktach.

Przede wszystkim lokalni użytkownicy będą mogli znaleźć Cię podczas sprecyzowanych wyszukiwań we własnej okolicy. Dodatkowo posiadając sklep online warto podpiąć swoje artykuły pod wyszukiwarkę produktów oferowaną przez Google.

Znaczniki Title, Description, H1, H2…


Słowa kluczowe w znacznikach

W trakcie całego procesu tworzenia i pozycjonowania strony internetowej głównym elementem są znaczniki. Algorytmy Google przywiązują bardzo dużą wagę do obecności słów kluczowych we wszystkich znacznikach.

Istotną rzeczą jest, aby te słowa kluczowe bądź frazy nie były dosłownie powielane. Takie działania przyczynią się do lepszej pozycji w wyszukiwarkach internetowych. Dobrze sformułowana część znacznika opisu przyczyni się również do większej klikalności naszej witryny co również jest brane pod uwagę.

Zarówno znacznik tytułu jak i znaczniki H1, H2, H3 mają bardzo duży wpływ na sposób indeksowania. Wyszukiwarki traktują te znaczniki jako główne źródło informacji o czym jest dana witryna.

Znacznik H1

Sam znacznik H1 jest swego rodzaju drugim tytułem i odgrywa bardzo dużą rolę w pozycjonowaniu strony internetowej. Tych elementów witryny pod żadnym pozorem nie powinieneś w żadnym miejscu duplikować. Google w takich przypadkach automatycznie obniży pozycję w wynikach wyszukiwania.

Teść pozycjonowanej strony internetowej


Treść artykułu

Kolejnym bardzo ważnym elementem podczas pozycjonowania jest sama treść artykułu.Długość artykułu jak i ilość słów kluczowych używanych w nim odgrywa ważną rolę w procesie SEO.

Oczywiście czym częściej dane słowo lub fraza występuje w treści, tym bardziej prawdopodobne jest, że dany artykuł dotyczy właśnie tej tematyki.

Tu natomiast również warto zwrócić uwagę na to, aby treść artykułu była dla czytającego wartościowa i łatwa do zrozumienia.

Nasycenie słów kluczowych

Nasycenie słów kluczowych, czyli ich gęstość w tekście uważane za prawidłowe powinno wynosić około 1-3%.

Długość artykułu

Długość Twojego artykułu może świadczyć o obszerniejszym poruszeniu tematyki opisywanego zagadnienia. Dlatego też jego optymalna długość powinna przekraczać 1000 słów. Dzięki algorytmowi Google Hummingbird wyszukiwarka lepiej rozumie treść zamieszczoną na portalu internetowym. Dodatkowo warto zauważyć, że nawet treści powielone na tej samej stronie lub nieznacznie zmienione mogą wpływać źle na optymalizację witryny.

Gramatyka i ortografia

Dobrze jest, abyś również zwrócił uwagę na gramatykę i ortografię w tekstach przez Ciebie publikowanych. Wyszukiwarki promują witryny o najbardziej wartościowej treści co może przełożyć się na pozycję w wynikach wyszukiwania.

Wyszukiwarki promują witryny internetowe o najbardziej wartościowej treści

Treść artykułu na Twoim portalu internetowym warto również uzupełnić o elementy dodatkowe takie jak kalkulatory czy przeliczniki walut.

Wartościowa treść

Ważne, aby jakakolwiek treść nie była przysłonięta innymi elementami, ponieważ Google może nie indeksować tego typu porali internetowych. Twoja witryna internetowa powinna dawać wartość osobom ją odwiedzającym. Dzięki temu użytkownicy pozostaną dłużej na Twojej stronie natomiast wyszukiwarki wyświetlą ją wyżej w swoich wynikach.

Szybkość ładowania pozycjonowanej strony www


Wskaźnik szybkości

Kolejnym czynnikiem jaki wpływa na pozycjonowanie stron internetowych jest czas jej ładowania się. Zarówno wyszukiwarka Google jak i Bing potrafią oszacować szybkość witryny na podstawie kodu HTML dość dokładnie.

Szybkość ładowania strony internetowej

Obie wyszukiwarki również biorą ten czynnik podczas ustalania pozycji w wynikach. Dodatkowo warto zauważyć, że wzrost długości ładowania się witryny bezpośrednio przyczynia się do większej ilości porzuceń portalu zanim się on otworzy.

Optymalizacja obrazów i wideo na pozycjonowanej stronie


Znacznik Alt

Dołączając obrazy do pozycjonowanej strony internetowej warto pamiętać o kilku ważnych rzeczach. Nazwa pliku zdjęcia powinna zawierać słowo/słowa związane z tematyką portalu czy bloga. Kolejną rzeczą jest znacznik „alt” dzięki, któremu wyszukiwarka Google jak również inne wiedzą co się może znajdować na załączonym obrazie.

Tekst okalający multimedia

Również tekst okalający obraz jak i podpis powinny być związane z daną tematyką. Sama obecność obrazów, filmów i innych elementów multimedialnych powoduje, że witryna staje się bardziej wartościowa dla użytkowników. Wpływa to pozytywnie na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarkach.

Aktualna treść pozycjonowanej strony internetowej


Częsta aktualizacja

Algorytm Google Caffeine ma za zadanie odnajdywać treści, które są treściami nowymi oraz zaktualizowanymi. Samą treść pozycjonowanej strony internetowej powinieneś napisać przystępnym językiem, który większość odwiedzających z łatwością zrozumie i przeczyta. Pomaga to szczególnie w przypadku wyszukiwania informacji związanych z bieżącą sytuacją.

Aktualna treść witryny internetowej

Jeśli Twój portal internetowy posiada aktualną treść, ma znacznie większe szanse na pojawienie się w górnej części wyników wyszukiwarki. W przypadku tematyki innej niż bieżące informacje aktualizacja treści powinna polegać na zmianie, wykasowaniu lub dodaniu treści. Aby osiągnąć wyższe wyniki w wyszukiwarkach Twoja witryna internetowa powinna być na bieżąco aktualizowana.

Linki wewnętrzne w pozycjonowanej stronie


Nawigacja pomiędzy podstronami

Obecność linków wewnętrznych na stronie jak również w treści pomoże w poruszaniu się po stronie. Ale również w odnajdywaniu kolejnych artykułów lub dodatkowych informacji. Jest to ważny element, który pomaga w użytkowaniu strony.

Wyszukiwarki wyświetlają witryny internetowe zawierające linki wewnętrzne wyżej niż te, które ich nie posiadają

Dlatego też wyszukiwarki wyświetlają witryny internetowe zawierające linki wewnętrzne wyżej niż te, które ich nie posiadają. Powinieneś też pilnować, aby linki zarówno wewnętrzne jak również zewnętrzne były sprawne co będzie świadczć o tym, że Twoja strona jest dobrej jakości.

Linki wychodzące z pozycjonowanej strony


Linkowanie innych serwisów

Czy warto, abyś linkował do innych serwisów? Na pewno tak, będzie miało to pozytywny wpływ na Twoją stronę internetową pod warunkiem, że tematyka serwisu, do którego linkujesz jest podobna lub taka sama jak Twoja.

Natomiast bezpieczniej jest, gdy są to strony cieszące się ogólnym bardzo dużym zaufaniem jak strony rządowe, Wikipedia itd. Natomiast zbyt duża ilość linków wychodzących „dofollow” będzie osłabiać Twoją stronę w pozycjach wyszukiwarek.

Optymalizacja stron internetowych pod urządzenia mobilne


Czytelność na smartfonach

Twoja witryna internetowa powinna być zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych takich jak telefony komórkowe i tablety. Wyszukiwarki internetowe nagradzają takie strony. Na dzień dzisiejszy jest to obowiązkowe ze względy na coraz większą ilość użytkowników korzystających z Internetu po przez urządzenia mobilne takie jak telefony czy tablety.

Optymalizacja mobilna strony internetowej

W przypadku ukrywania części zawartości jaka się wyświetla na urządzeniach mobilnych pamiętaj, aby nie była to treść kluczowa. Taka strona może nie zostać w ogóle zindeksowana przez wyszukiwarki, a więc i nie będzie się wyświetlać w pozycjach m.in. Google.

Pozycjonowanie stron internetowych a linki zwrotne


Backlinki

Tzw. „backlinki” odgrywają główną role podczas pozycjonowania strony internetowej. Jest to cześć zewnętrzna SEO, czyli ta część optymalizacji poza naszą stroną i, nad którą nie do końca masz kontrolę.

W przypadku domen z jakich pochodzą linki do naszej strony ważne jest, aby było ich jak najwięcej. Błędem będzie jeśli osadzisz wiele linków z jednej domeny tylko w celu zwiększenia ich ilości, ponieważ tracą one wtedy na wartości.

Wiek domen linkujących

Wiek domeny, z których pochodzą linki również ma znaczenie i wpływa na pozycjonowanie stron internetowych. Im domeny są starsze i cieszą się większym zaufaniem tym linki pochodzące z nich mają większą moc co wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie.

Różnorodne IP

Również klasy C IP adresów powinny się różnić, co sugeruje szerszy zakres witryn łączących się z Twoją stroną. Wyszukiwarki w ten sposób widzą różnorodność pochodzenia poszczególnych linków. Świadczy to przede wszystkim o zróżnicowanym ich pochodzeniu.

Zróżnicowane Anchor text

Podczas kotwiczenia linków w tekście, czyli „anchor text” wyszukiwarki internetowe patrzą, czy frazy i słowa kluczowe są naturalne oraz jak najbardziej zróżnicowane. Powinieneś bardzo uważać i monitorować to z jakich stron linki zwrotne pochodzą.

Pamiętaj również, że linki pochodzące z reklam powinny być oznaczone atrybutem „nofollow”. W przeciwnym razie wyszukiwarki internetowe mogą uznać je za spam. Podobna sytuacja zachodzi w przypadku linków pochodzących ze stopki, one również powinny być oznaczone tym samym atrybutem.

Generalnie Google twierdzi, że nie podąża za linkami z oznaczeniem „nofollow”. Na Twoją witrynę powinny wskazywać zarówno linki o bardzo zróżnicowanych "anchor text" jak również ze zróżnicowanych źródeł, a więc blogów, for, komentarzy itd.Ponadto "backlinki" powinny również posiadać atrybut „title”, który to potwierdza zawartość linku, ale nie powinien być jego kopią.

Backlinki z podobnych tematycznie witryn

Natomiast, o czym już wcześniej wspominałem linki pochodzące z podobnych tematycznie stron mają większą siłę od tych, które pochodzą z różnych branż. Według algorytmu Hilltop linki pochodzące ze stron posiadających większy autorytet mają większą siłę.

Według algorytmu Hilltop linki pochodzące ze stron posiadających większy autorytet mają większą siłę

Linki z najlepszych zasobów na dany temat lub stron na przykład urzędowych są traktowane jako te o większej mocy. Po za samy tekstem linku również jego wiek ma znaczenie podczas działań SEO, a więc i pozycjonowania stron internetowych.

Natomiast nie powinieneś też przesadzać podczas wymiany np. linków ze stronami partnerskimi. Wyszukiwarki coraz szybciej rozpoznają tego typu sieci i coraz bardziej obniża ich wartość. Ze względu na spamowanie na bardzo dużą skalę wyszukiwarki nie biorą tego typu linków pod większą uwagę przyznając im małą wartość.

Elementy interakcji z użytkownikiem na optymalizowanej stronie www


Wskaźnik CTR

Wskaźnik klikalności CTR to nie jedyny wskaźnik, ale jeden z najważniejszych mierzących zaangażowanie użytkowników na portalu internetowym. Kolejnym wskaźnikiem jest czas jaki dana osoba spędzi na czytaniu artykułu czy oglądaniu wideo. Czym dłużej użytkownik pozostaje zaangażowany w treść na Twojej stronie tym większe zaufanie Twój portal zdobywa co przekłada się na pozycję w wyszukiwarkach.

Ilość odwiedzonych podstron

Dodatkowym parametrem jest ilość podstron jakie odwiedzający obejrzał w trakcie jednej wizyty. Jeśli dana treść jest interesująca oraz dobrze podlinkowana wewnętrznie to użytkownik przejdzie na kolejną podstronę Twojego serwisu. Takie natomiast zachowanie czytelnika to dla wyszukiwarek jasny sygnał, że na Twoim portalu internetowym są wartościowe treści, a więc i będzie bardziej ją promował.

Dodatkowo np. Google widząc, ile osób odwiedza bezpośrednio daną witrynę z poziomu przeglądarki i ocenia ją wyżej od pozostałych. Każdy powracający użytkownik to sygnał dla wyszukiwarek, że strona jest wartościowa co polepsza pozycję w wynikach wyszukiwania.

Komentarze

Kolejnym elementem świadczącym o zaangażowaniu użytkownika jest pozostawianie komentarzy. Na przykład pod artykułem lub wpisem. Google również to odbiera jako pozytywny sygnał.

Wyszukiwarki widzą, ile osób odwiedza bezpośrednio daną witrynę z poziomu przeglądarki i oceniają ją wyżej od pozostałych

Media społecznościowe

Ważnym elementem jest, abyś posiadał również konta na portalach społecznościowych takich jak choćby LinkedIn, Facebook, YouTube czy Twitter. Również strony te powinieneś podlinkować do Twojego portalu internetowego.

Zarówno ilość subskrybentów, obserwatorów jak i ilość publikacji postów w mediach społecznościowych działa na korzyść. Wyszukiwarki widzą jakie są interakcje pomiędzy użytkownikami a treścią co wpływa na poprawę w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

A więc pamiętaj, aby pozycjonować i optymalizować Twój portal pod każdym możliwym wymienionym sposobem, ale też nie przesadzać. Google kara tych, którzy nadmiernie optymalizują swoją witrynę. Upychając słowa kluczowe lub używając nadmiernie dekoracji słów kluczowych narażasz się na zmniejszenie widzialności w wynikach.

Natomiast wszelkie jakiekolwiek kupowanie linków odradzam, jeśli chcesz zaistnieć lub pozostać w TOP10. Wyszukiwarkom zależy przede wszystkim na tym, aby treści znajdujące się na szczytach wyszukiwań były treściami wartościowymi. Powinny one nieść jak największą wartość użytkownikom odwiedzającym strony.



Zapisz się na Newsletter!

AutorUważasz artykuł za pomocny i wartościowy, dowiedziałeś się interesujących Cie oraz przydatnych informacji? Pomóż innym dotrzeć do wartościowej wiedzy, zostaw pod nim komentarz i podziel się nim ze swoimi przyjaciółmi i znajomymi. Dziękuję!

Oceń artykuł:

4.8/5 (35 głosów)




KrystianCześć! Jestem Krystian. Witaj na moim blogu! Od kilkunastu lat prowadzę własne firmy z dużym sukcesem. Postanowiłem więc podzielić się zdobytą praktyczną więdzą i pomóc rozkręcać biznes młodym i potrzebującym osobom prowadzącym własną działalność.
Więcej »

l