Jak skutecznie prowadzić biznes franczyzowy

Prowadzenie franczyzy będzie wymagać od Ciebie dużego zaangażowania i poświęcenia. Jest to takie same wyzwanie co biznes pod własną marką. Zanim zdecydujesz się na współpracę z franczyzodawcą, poświęć dużo czasu na analizę i zrozumienie tego biznesu. Jeśli już wiesz jak on działa, jaki jest model biznesowy firmy nadszedł czas, abyś stworzył z niej dochodowy biznes, w miarę możliwości najszybciej jak to możliwe. Przygotować ją na trwały oraz długoterminowy sukces.

W tym artykule przedstawię Ci kilka sposobów jak tego dokonać. Jak sprawić by biznes franczyzowy był bardziej opłacalny oraz jak wykorzystać ten typ biznesu do zwiększenia dochodów.

Jak prowadzić franczyzę

Otwierając franczyzę

Franczyza pomimo licznych reguł i praw, których musisz przestrzegać posiada też wiele zalet. Otwierając własną firmę cały cykl budowania marki i reputacji na rynku należy do Ciebie.

Wymaga to wiele czasu i środków finansowych, aby ludzie rozpoznawali Twoją firmę i zdobyli do niej zaufanie. W przypadku franczyzy, marka jest już rozpoznawalna, a ludzie chętnie podejmują decyzję o zakupie w niej.

Dodatkowo prowadząc biznes franczyzowy masz wsparcie ze strony franczyzodawcy oraz szkolenia w ramach umowy. Prowadząc franczyzę otrzymasz również wszelkie informacje na temat prowadzenia tego biznesu.

Będziesz wiedział, jak zatrudniać nowe osoby. Dowiesz się na temat magazynowania zapasów czy leasingu lub zakupu potrzebnego wyposażenia oraz na co zwrócić uwagę. To bardzo duża zaleta szczególnie w przypadku, gdy jesteś początkującym przedsiębiorcą. Na początku prowadzenia franczyzy będziesz musiał podjąć wiele ważnych decyzji, które będą rzutować na dalszy rozwój Twojego biznesu.

Począwszy od układu sklepu, dekoracji, wyposażenia jak i wielu innych rzeczy kieruj się wymogami franczyzodawcy. Upewnij się również w jaki sposób może dodatkowo pomóc Ci w otwarciu i rozpoczęciu działalności.

Przestrzegaj obowiązujących reguł

Pamiętaj o przestrzeganiu wszystkich wytycznych wyznaczonych przez franczyzodawcę. W przeciwnym razie narazisz się na niepotrzebny konflikt co może utrudnić dalszą współpracę. Jeśli masz pewien pomysł, a nie jest on w żaden sposób uregulowany w umowie, skontaktuj się z franczyzodawcą i zapytaj jakie jest jego zdanie.

W takich przypadkach warto również poprosić o potwierdzenie tego, że wyraża on zgodę na Twój pomysł. Może to być w formie pisemnej na papierze bądź po przez email, jeśli nie jest to określone w umowie. Podejdź do planowania bardzo poważnie.

Pamiętaj o przestrzeganiu wszystkich wytycznych wyznaczonych przez franczyzodawcę

To nie ma znaczenia czy dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z biznesem, czy już prowadzisz go od pewnego czasu. Planowanie jest podstawą, a wszelkie decyzje powinny być podejmowane w odpowiedni sposób i w odpowiednim momencie.

Prowadzenie franczyzy Foto:wikimedia.org

Musisz mieć jasny plan działania. Określ swoje krótko oraz długo terminowe cele. Użyj do tego metody SMART (Specific - jednoznacznie określony, Measurable - mierzalny, Acceptable - akceptowalny, Realistic – realistyczny, Time Constraint - określony w czasie). Pomaga ona w określeniu skutecznego celu.

Określ dokładnie jak chcesz Twoje cele osiągnąć. Posiadając w ten sposób zaplanowaną strategię, możesz na bieżąco ją sprawdzać i korygować, jeśli tego wymaga. Natomiast pamiętaj, że najważniejszymi celami są te określone przez franczyzodawcę. Każde naruszenie zasad zawartych w umowie może grozić jej zerwaniem.

Miej wystarczającą ilość kapitału zarówno na otwarcie biznesu jak również jako poduszkę finansową. Więcej na ten temat pisałem w artykule co to jest franczyza i jak działa. Jest to konieczne z tego względu, że nie zawsze do końca jesteś w stanie wszystko przewidzieć.

Miej wystarczającą ilość kapitału zarówno na otwarcie biznesu jak również jako poduszkę finansową

Taka poduszka może uratować Cię przed bankructwem. Dodatkową możliwością w takich sytuacjach może być również pożyczka od franczyzodawcy. Natomiast zalecam wybrać tą możliwość w ostateczności. Taka pożyczka wiąże się z dodatkowymi kosztami w formie odsetek oraz uzależni Cię jeszcze bardziej od franczyzodawcy.

Prowadź dodatkowe działania marketingowe

Prowadząc franczyzę z reguły część działań marketingowych jest wliczona w umowę. Natomiast nie powinieneś na tym poprzestawać. Pomimo, że już od samego początku będziesz miał przewagę nad konkurencją w formie rozpoznawalnej marki to zaplanuj również własne działania marketingowe.

Dowiedź się, co możesz sam dodatkowo zrobić, aby Twój biznes osiągał większe zyski. Część działań marketingowych, a szczególnie tych lokalnych pomoże Twoim klientom dowiedzieć się o Twoim biznesie znacznie szybciej.

W marketingu najważniejsze jest to, abyś pokazał potencjalnym klientom, dlaczego warto skorzystać z zakupu Twoich produktów lub usług i jak na tym skorzystają. Pomyśl o prezentach czy konkursach, które możesz zrobić. Zastanów się, gdzie możesz znaleźć swoich potencjalnych klientów i zainwestuj w tych miejscach w marketing.

Mogą to być zarówno kupony rabatowe, bezpłatne próbki jak również bezpośrednie wiadomości email. Tak naprawdę wszystko zależy od tego, jaki biznes prowadzisz, jakie fundusze chcesz na ten cel przeznaczyć oraz Twojej kreatywności.

Jak prowadzić biznes Foto:pxhere.com

Pamiętaj o relacjach z innymi

Jak w każdym biznesie relacje z osobami powiązany z Twoją firmą są najważniejszym czynnikiem wpływającym na sukces. Klienci często są w stanie zapłacić więcej, jeśli te relacje są bardzo dobre. Są również skłonni kupować więcej. A współpraca z pracownikami lub franczyzodawcą pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów jak również osiąganiu wyznaczonych celów.

Relacje z klientem

Prowadząc franczyzę część sposobów na zatrzymanie klientów będzie dla Ciebie niedostępna. Jak już wcześniej pisałem musisz przestrzegać zasad i reguł zawartych w umowie.

Zdarzy się tak, że pewnych produktów czy usług nie będziesz mógł zaoferować w niższej cenie. Jest to w pewien sposób wadą.

Natomiast niekoniecznie należy na to w ten sposób patrzeć. Ograniczenia, którym podlegasz są, ponieważ zostały wcześniej sprawdzone i przetestowane.

Prowadząc franczyzę część sposobów na zatrzymanie klientów będzie dla Ciebie niedostępna

Można powiedzieć, że w pewien sposób pomagają Ci uniknąć popełnienia ponownie błędu. W takich sytuacjach dobrym wyborem jest, abyś skupił się na tym nad czym masz kontrolę i możliwość udoskonalania. Relacje z klientem są podstawowym czynnikiem, wpływającym na wysokość sprzedaży.

Dowiedz się jak prowadzić franczyzę Foto:sheppard.af.mil

Klient chętnie przychodzący do Twojego sklepu lub restauracji będzie znacznie bardziej skłonny kupić więcej niż inni. Spraw by osoby od samego wejścia poczuły się wyjątkowo. Mile zaskocz, porozmawiaj, poradź, zaproponuj najlepsze miejsce.

Wszystko zależy od typu biznesu jaki prowadzisz, a pomysłów jest naprawdę wiele. Tak naprawdę chodzi o zbudowanie szczerej, silnej relacji i pomoc w rozwiązaniu problemu z jakim przychodzi. Tym samym klienci będą częściej Cię odwiedzać i kupować więcej.

Relacje z pracownikami

Relacje z pracownikami są równie ważne jak relacje z klientem. Podobnie jak w przypadku klienta również i tu możesz mieć zasady i reguły, według których powinieneś postępować z pracownikami. Natomiast to co możesz zrobić to nawiązać dobre relacje. Traktuj swoich pracowników przede wszystkim uczciwie i z szacunkiem.

Daj przykład tego jak można wykonać zadanie z entuzjazmem

Oczekuj od nich rozsądnej wydajności, którą są w stanie wykonać. Twoje relacje z personelem mają bardzo duży wpływ na relacje personelu z klientem. Daj przykład tego jak można wykonać zadanie z entuzjazmem. Bądź wobec pracowników lojalny, a także przestrzegaj również zasad.

Relacje z franczyzodawcą

Utrzymaj jak najlepsze relacje również z franczyzodawcą. Zarówno na początku jak również w trakcie prowadzenia Twojego biznesu może pojawić się wiele spraw do rozwiązania. Unikaj jakichkolwiek konfrontacji czy sporów. Jesteś w pewien sposób uzależniony od franczyzodawcy, to jego biznes i jego zasady.

Dodatkowo ma on duże doświadczenie w branży, w której działa. Czasami warto na to spojrzeć z innej perspektywy. W trakcie prowadzenia franczyzy masz możliwość nauczyć się wiele od doświadczonych osób jak funkcjonuje sprawdzony model biznesowy.

Traktuj to jako lekcję biznesu. Z czasem zrozumiesz, dlaczego były podejmowane takie, a nie inne decyzje przez franczyzodawcę. Dodatkowo dzięki dobrej współpracy możesz mieć pierwszeństwo dostępu do pomysłów, jakie mają się dopiero pokazać na rynku za jakiś czas.

Podsumowanie

Pamiętaj, że najważniejsza jest relacja z drugim człowiekiem. To dla drugiej osoby tworzony jest biznes, aby pomóc w rozwiązaniu jej problemu. Kolejnym elementem jest przestrzeganie obowiązujących reguł i zasad franczyzowych. Zostały one stworzone na podstawie doświadczenia. Dlatego też warto ich przestrzegać.

Jak widzisz, pomimo że jest to franczyza to nadal możesz wiele rzeczy zrobić i poprawić. Przedstawione zasady mają bardzo duży wpływ na odniesienie sukcesu podczas prowadzenia zarówno biznesu franczyzowego jak również biznesu pod własną marką.



Zapisz się na Newsletter!

AutorUważasz artykuł za pomocny i wartościowy, dowiedziałeś się interesujących Cie oraz przydatnych informacji? Pomóż innym dotrzeć do wartościowej wiedzy, zostaw pod nim komentarz i podziel się nim ze swoimi przyjaciółmi i znajomymi. Dziękuję!

Oceń artykuł:

4.7/5 (84 głosów)




KrystianCześć! Jestem Krystian. Witaj na moim blogu! Od kilkunastu lat prowadzę własne firmy z dużym sukcesem. Postanowiłem więc podzielić się zdobytą praktyczną więdzą i pomóc rozkręcać biznes młodym i potrzebującym osobom prowadzącym własną działalność.
Więcej »

l